Mistrovství světa ve vrtulníkovém létání 2015

Jako historicky první české posádky jsme se zúčastnili 15. Mistrovství světa ve vrtulníkovém létání.

Ve dnech 12. - 17. srpna 2015 na polském sportovním letišti Przylep u Zelené Hory proběhlo 15. Mistrovství světa ve vrtulníkovém létání. Mistrovství se zúčastnilo 46 posádek z 12 zemí. Soutěžilo se v kategorii senior, junior a ženy. Létalo se s celkem šesti různými typy vrtulníků. My jsme přiletěli s Robinsonem R-44 Raven I s imatrikulační značkou OK-STE a posádkou Eduard Malina - Jakub Horáček a Miloš Vomela - Oldřich Zumr a s Robinsonem R-44 Raven II s imatrikulační značkou OK-RAN s posádkou Jaroslav Holub - Vladimír Chejnovský a Marek Vašťák - Jan Hájek.

Zúčastněné země:
Rakousko, Bělorusko, Belgie, Čína, Macao, Česká republika, Německo, Polsko, Rusko, Švýcarsko, Ukrajina, Velká Británie.

Vrtulníky v soutěži:
11x Robinson R-44 Raven 2
5x Robinson R-44 Raven 1
1x Robinson R-44 Astro
1x Robinson R-44 Clipper 2
3x Robinson R-22
1x H-300
1x Hughes 269C
4x Mi-2
1x Bo 105CB.

Soutěž začala úvodním ceremoniálem, na kterém jsme zjistili, že máme startovní čísla 13, 14, 15, 16. Článek píšu z pohledu posádky číslo 13.
Poláci pro nás připravili "nultou" a rozhodně nejnebezpečnější disciplínu - let se státní vlajkou. Upevnění vlajky mělo být organizátorem vyřešeno, ale bohužel nebylo, a tak jsme narychlo za chodu vrtulníku zničili naši sadu pro trénink přesnosti visení. Doufali jsme, že nám 30 kg vážící koule neupadne, protože bychom určitě neuhádali, komu vlajka se závažím spadla. Letěli jsme mimo obydlenou oblast, nad lesy a mimo stojánku vrtulníků.


Navigace

navigace

Druhý den se létala první disciplína - Navigace. Spousta pravidel, časová tíseň, vysoká teplota uvnitř kabiny, stres z prvního startu na MS. Důležité bylo odstartovat nejdříve 5 minut po obdržení obálky s tajnou mapou a nejpozději 15 sekund po uplynutí této doby. Odhodili jsme na cíl obě závaží (dle hodnocení jsme se netrefili) a pokračovali jsme přes první povinný otočný bod dále. Vstupní bránu do vyhledávací zóny jsme našli, zadrhli jsme se u třetího bodu zóny, který jsme se rozhodli prostě vynechat a hledali jsme dál. Osmý bod jsme nenašli na mapě a přísahali bychom, že tam nebyl, což nám po našem rozpačitém protestu rozhodčí vyvrátili. Vyhledávací zónu jsme opouštěli s půlminutovým zpožděním. Uprostřed výstupní pásky stál Gregor, náš polský kamarád a mával nám. Jakmile jsme mu odpověděli efektním mávavým průletem a zvedli hlavu, zjistili jsme, že před námi je ... elektrické vedení.

Po vzpamatování se ze zástavy srdce jsme nalezli další tři otočné body a chvíli vyčkávali na druhém povinném otočném bodě. Průlet na čas se nám povedl, ale bohužel ve špatné výšce. Člověk nemůže myslet na všechno. Následoval minutový obrazec, který se mi nepovedl prolétnout na čas. Byli jsme moc rychlí, což zvýšilo náš stres. Kuba byl přesvědčený, že naše kuželka z psí boudy vyskočila a skutálela se mimo otvor ve střeše, ale podle fotokulometu naší fotografky a hodnocení rozhodčích jsme se trefili. Mínusové body jsme dostali také za nepodepsání mapy a neodevzdání všech papírů.

Od vrtulníků nás vezlo auto do vězení pro posádky, které už disciplínu letěly. Byli jsme hlídaní i při odchodu na WC a s lidmi mimo pásku jsme nemohli mluvit ani pomocí posunků. Díky polskému pivu nakonec pobyt ve "vězení" nebyl tak špatný. Seznámili jsme se s posádkami, které přijížděly se stejným rozčarováním z blízkosti elektrického vedení.

Navigace:
Malina-Horáček: 129,0 bodů / 33. místo
Vašťák-Hájek: 54,7 bodů / 37. místo
Vomela-Zumr: 48,1 bodů / 39. místo
Holub-Chejnovský: 0,0 bodů / 41. místo


Vedení fenderu

vedeni fenderu

Třetí den se letěla třetí disciplína - Vedení fenderu. Před startem jsme už byli daleko víc v pohodě. Výsledky navigace nás předurčily do druhé půlky celkového pořadí. Průlet druhou vstupní brankou rozhodčí stanovili v opačném směru než jsme měli natrénováno, ale pokusili jsme se o průlet... pokusili jsme se. Naším cílem bylo zaletět tuto disciplínu do limitu 60 sekund, i za cenu neproletění některých branek. Všechny tři sudy jsme trefili poměrně rychle, dostali jsme za to skvělých 272,6 bodů.

Vedení fenderu:
Malina-Horáček: 272,6 bodů / 26. místo
Holub-Chejnovský: 269,1 bodů / 29. místo
Vomela-Zumr: 212,5 bodů / 40. místo
Vašťák-Hájek: 199,4 bodů / 44. místo


Přesnost visení

presnost viseni

Čtvrtý den se létala druhá disciplína - Přesnost visení. Naším cílem bylo nevynechat ani jeden prvek disciplíny a letět rychle jak jen to je možné, abychom nedostali penalizaci za celkový čas přesahující 135 sekund. Do paralelních drah jsme nastoupili s vrtulníkem Mi-2. Snažil jsem se soustředit na udržení dráhy a držet se pokynů o výšce od Kuby, nicméně svádělo mne po očku sledovat, kde jen ta "mi dvojka" je. Na poslední dráze byla lehce před námi, rozhodl jsem se uspíšit přesnost přistání, a tak jakmile řekl Kuba "dobrý", sednul jsem. Chyba v přesnosti přistání nás stála hodně bodů, ale ... byli jsme na zemi dřív než dvojka a o to mi přeci šlo. :) Jarda s Vláďou přistáli přesně na čáru a mimo jiné také proto měli krásných 279,2 bodů oproti naším 272,7. Rozhodčí se jim hluboce uklonili.

Přesnost visení:
Holub-Chejnovský: 279,2 bodů / 23.místo
Malina-Horáček: 272,7 bodů / 28.místo
Vašťák-Hájek: 224,3 bodů / 41. místo
Vomela-Zumr: 170,7 bodů / 45. místo


Slalom

Slalom

Ve stejný den jsme ještě soutěžili v poslední disciplíně - Slalom. Před vzletem jsme řešili závadu, kterou jsem bohužel způsobil. Při sundávání držáku na pomůcky a stopky mi do prostoru nožního řízení spadla křídlová matička. Pomohl nám technik ruské posádky, což nás stálo zbývající zásobu plechovkového plzeňského piva. Teplota na palubním teploměru ukazovala 42°C. Rozhodli jsme se s Kubou snížit stres z vysoké teploty a blížícího se startu lidovými odrhovačkami. Nabrání vody jsme zvládli rychle, průlet brankami byl už trochu horší, ztratili jsme rytmus, pár branek minuli a bohužel nám dlouho trvalo položení kýblu na stůl z výšky 11 metrů. Celkově tedy 192,0 bodů.

Slalom:
Malina-Horáček: 192,0 bodů / 34.místo
Holub-Chejnovský: 186,2 bodů / 36.místo
Vomela-Zumr: 137,3 bodů / 40. místo
Vašťák-Hájek: 109,8 bodů / 41.místo


Helirace a výsledky

helirace

V neděli organizátoři připravili pro diváky vyřazovací závod Heli Race na slalomové dráze. Startovali jsme proti zkušené posádce s vrtulníkem Mi-2 ... a ... čestně prohráli 2:0. Taktéž dopadl Jarda s Vláďou proti ruskému Robinsonu R-44. Následovala volitelná disciplína Freestyle, do které jsme se nepřihlásili. Zvítězil v ní Siegfried Schwarz s dech beroucí akrobacií s vrtulníkem Bo 105CB. Vyhlášení výsledků trochu propršelo, ale nálada byla skvělá. Poláci přiletěli s ze slámy vyrobeným asi 4 m vysokým medvědem podvěšeným pod vrtulníkem Mi-2. Snažil jsem se pochopit humor, na to bych musel být ale Polákem :)

Medved pod vrtulnikem

Celkově jsme se umístili takto:

Eduard Malina + Jakub Horáček - 31. místo, 866,3 bodů
Jaroslav Holub + Vladimír Chejnovský - 37. místo, 734,5 bodů
Marek Vašťák + Jan Hájek - 41. místo, 588,2 bodů
Miloš Vomela + Oldřich Zumr - 42. místo, 568,6 bodů

juniori

Jaroslav Holub a Vladimír Chejnovský získal v kategorii junior 3. místo !
Jarda byl také ve svých 19 letech nejmladším pilotem soutěže. Do kategorie junior patří piloti s celkovým náletem do 250 hodin.
Do soutěže jsme přihlásili více než tři posádky - soutěžili jsme tedy v kategorii národních týmů, kde jsme se umístili na čestném osmém místě.

Mistry světa ve vrtulníkovém létání se stala ruská posádka Maxim Sotnikov a Oleg Puajukas s celkem 1194,1 body z 1200 možných. Gratulujeme!
Rusové obsadili prvních 7 míst v celkovém pořadí, získali všechny medaile také v kategorii žen.
Jsem přesvědčen o tom, že se českým posádkám příště podaří dostat do první desítky. Na medaile budeme muset počkat, až ruské posádky odejdou do leteckého důchodu. Vidět je létat soutěž s relativně těžkým vrtulníkem Mi-2 bylo pro nás stejné jako prožívat nějaký vědecko-fantastický film. Posuďte sami:

mistri sveta ve vrtulnikovem letani

10 nejlepších:
1. Maxim Sotnikov + Oleg Puajukas - 1194,1 bodů, Rusko, Robinson R-44
2. Viktor Korotaev + Vladimir Ziablikov - 1183,6 bodů, Rusko, Mi-2
3. Aleksei Maiorov + Sergei Kostin - 1177,4 bodů, Rusko, Mi-2
4. Alexander Zhuperin + Nikolay Burov - 1177,3 bodů, Rusko, Robinson R-44
5. Andrey Orekhov + Vadim Sazonov - 1174,0 bodů, Rusko, Robinson R-44
6. Elena Zhuperina + Nikolay Rodionov - 1155,4 bodů, Rusko, Robinson R-44
7. Liudmila Kosenkova + Elena Prokofyeva - 1151,0 bodů, Rusko, Mi-2
8. Marcin Szamborski + Michal Szamborski - 1150,0 bodů, Polsko, Robinson R-44
9. Stefan Seer + Christian Korb - 1148,9 bodů, Rakousko+Německo, Robinson R-44
10. Aleksey Mochanskiy + Anton Danchanka - 1145,1, Bělorusko, Mi-2

prvni vrtulnikovy reprezentacni tym

Naši partneři

Kontakt

Vrtulníkům rozumíme.

TEAM HELISPORT
Ing. Eduard Malina
Telefon: +420 774 338 273
Email: eduard@helisport.cz

Sledujte nás na:

Poslední komentáře

Bez komentářů.

Z fotogalerie

Malina Vencl
Prima helisport
jde se lítat
Back to Top